«Alt for naive på jobbreise». Gjelder ikke reisebyråkunder

Finansavisen skriver i dag at vi er alt for naive på jobbreiser. Tommy Fjeldheim som er intervjuet hevder at alt for mange som drar på jobbreiser er ubevisste på hva som kan skje. Poengene hans er viktig – og vi deler dette her, fordi mye av det han viser blir ivaretatt av de bedrifter som bruker et reisebyrå.

Tommy Fjeldheim jobber i Bravura som tilbyr operasjonell rådgivning innenfor blant annet sikkerhet. I Finansavisen i dag råder Fjeldheim bedrifter til å sette reiser på dagsorden. Til Finansavisen sier han; det er arbeidsgiveren som til syvende og sist har ansvaret når de ansatte er på reise. Han hevder videre at mange store bedrifter er flinke, men det er blant de mellomstore det er mange som er naive.

naive-jobbreisende_2

 

Vår erfaring i Berg-Hansen er at flere virksomheter tar sikkerhet og beredskap på alvor. I de store anbudene opplever vi at vi må beskrive våre tjenester rundt sikkerhet og beredskap mer detaljert enn tidligere. Dessverre er det for få reisende som ser verdien av dette, fordi man ofte ikke opplever verdien før det går galt. Og dette er ofte en utfordring. Bedriften identifiserer sikkerhets- og beredskapstiltak som ikke alltid er like enkelt å kommunisere til reisende. Eksempelvis er det mange reisende som ikke forstår hvorfor man ikke kan benytte AirBnb når man er på jobbreise. Et av hovedutfordringene er nettopp kvalitetssikringen av disse som krav til rømningsveier, brannslukningsutstyr også videre.

I Berg-Hansen bruker vi mye tid sammen våre kunder på å ha et program på plass som sikrer at reisende er ivaretatt. Det handler om alt fra å sikre at de reisende flyr med riktig flyselskap (og ikke velger noen av de selskapene som er på EUs svarteliste), velger rett hotell og ikke minst transportmuligheter på destinasjonen. Ved å ha et slikt program tar bedriftene vare på de ansatte og setter hver enkelt i stand til å ikke være naiv på jobbreiser.

Her er Fjeldheims råd til reisen (utdrag):

  • Kontakt ambassaden for «do`s and don`ts» før du drar. Dermed har du også etablert kontakt og fortalt du er der
  • Sjekk ut hvor du kan få eventuell medisinsk hjelp
  • Sjekk alltid rømningskartet på hotellet
  • Ikke bruk WIFI på hotellet hvis du har informasjon som kan komme på avveie
  • Ikke kle deg slik at du skiller deg for mye ut
  • Ikke gå i turistfella selv om du har vært et sted flere ganger
  • Legg høflighet igjen hjemme. Sitter du med en crazy sjåfør, og vil stoppe – si stopp
  • Del informasjon med dine kollegaer når du kommer hjem

Les også:

Flyr du trygt?

Petter redder deg fra flyplasskøen

 

 

 

Del
Share on Facebook70Share on LinkedIn47Tweet about this on TwitterShare on Google+0
Av Elisabeth Syversen 23. november 2016 Kategori: Ukategorisert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *