I prat med Torgeir Silseth

Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, har delt sine tanker om hvordan distribusjon  av hotellrom har utviklet seg de siste årene, og hvordan dette påvirker hotellprisene som prestenteres for kundene. 


Tilpasning og utvikling

I disse dager blir vi i reiselivet, og mange andre bransjer, testet på vår evne til å tilpasse oss endrede omgivelser. Den teknologiske utviklingen har kommet som en storm, og gjestene endrer atferd deretter. Det betyr at vi må tenke nytt.

For 15 år siden hadde vi full kontroll over distribusjonen av våre hotellrom. Vi plukket opp telefonen og ringte til kundene våre, vi markedsførte våre hoteller i aviser og via trykte brosjyrer, mens det mest teknisk avanserte var at vi solgte hotellrom via systemene til reisebyråer som Berg-Hansen. Trygt og tradisjonelt var det, men så smalt det, i NYC i World Trade Center. Verden endret seg. På banen kom nye aktører med andre briller, som så gjestenes behov på en annerledes måte og fant nye måter å tilby dem det de ønsket.

Online Travel Agencies, såkalte OTAer, som Expedia, Hotels.com og Booking.com hadde en ambisjon om å ta over all distribusjonen fra hotellene og melke dem for penger. Det prøver de fortsatt. OTAenes digitale plattform formidler våre hotellprodukter til potensielle gjester, og de tar seg godt betalt. Men det er fortsatt vi som eier det fysiske produktet, og som leverer gjesteopplevelser til dem som bor hos oss.

Det store spørsmålet, når forutsetninger endrer seg, er hva man velger å gjøre med det. Vi kunne selvsagt valgt å kjempe imot, men vi tror konkurransen gjør oss godt. Derfor kaster vi oss heller inn i utviklingstornadoen, med hodet først. I Nordic Choice Hotels samler vi våre beste ressurser innen distribusjon, lojalitet og teknologi, ruster opp en digital plattform og jobber med våre samarbeidspartnere. Sammen kan vi konkurrere med det OTAene tilbyr, på en langt bedre måte. Vi vet at endring er nødvendig, ofte veldig bra, og det er vårt ansvar å sørge for at vi leverer det beste totaltilbudet til våre gjester.

Som gjest vil du alltid få de beste romprisene på vår egen nettside choice.no/se/dk, både med og uten avtale. Det samme gjelder når du bestiller via Berg-Hansen. Når din digitale gjestereise skjer gjennom oss, eller våre partnere, vet vi hvem du er, hva slags preferanser du har, som betyr at vi kan gi deg spesialtilpassete hotellopplevelser.  Vår jobb er å sikre at du får det beste total-tilbudet både hos oss og våre samarbeidspartnere. Det lover vi å sørge for, også i fremtiden.

bilde-torgeir-silseth_800Konkurransen om hotellgjestene har alltid handlet om å ha de beste menneskene, den beste servicen, den beste sengen de peneste og reneste rommene og den deiligste lukten av nybakt brød i frokostsalen. Det endrer seg ikke. Også i fremtiden vil de magiske hotellopplevelsene være det som avgjør hvor gjestene vil bo. Men i dag har vi også nye store, globale aktører som utfordrer oss på helt andre arenaer. Det er utrolig spennende, og vi ønsker konkurransen velkommen.

Til syvende og sist er det liten tvil om hvem som skal gå av med seieren: gjesten.

Torgeir Silseth, Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Del
Share on Facebook15Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Google+0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *